Ga direct naar inhoud
3 nieuw korenbeurs 2

Het Akkoord van Groningen

Het Akkoord van Groningen (AvG) is het strategische samenwerkingsverband van de Rijksuniversiteit Groningen (RuG), de Hanzehogeschool Groningen (HG), het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), de provincie Groningen, Noorderpoort, het Alfa-college en de gemeente Groningen. Door samen op te trekken vanuit een eenduidige visie en een gemeenschappelijke strategische agenda vastgesteld eind 2018 – ontwikkelt het Akkoord Groningen als dé kennis- en innovatiestad en -regio van Nederland met internationale betekenis. Met een focus op de inhoudelijke thema’s energie, healthy ageing en digitalisering.

Door de samenwerking binnen het Akkoord en de samenwerking van het Akkoord met bedrijven speelt Groningen een belangrijke rol in het oplossen van grote maatschappelijke vraagstukken van de 21e eeuw. Door maximale kennisontwikkeling willen we op deze gebieden een groeispurt realiseren, nieuw ondernemerschap stimuleren en werkgelegenheid creëren. Zo komt er meer hoogwaardige, kennis gerelateerde bedrijvigheid en werkgelegenheid in Groningen en geeft het Noorden een extra impuls aan de economie van Nederland.

Onderwijs, onderzoek en innovatie zijn de dynamo’s van de Groningse kenniseconomie en dragen bij aan de oplossing van maatschappelijke vraagstukken. De interactie tussen onderzoekers, beleidsmakers, studenten, docenten en bestuurders heeft in Groningen een enorme vlucht genomen. Het benutten van kennis gaat echter niet altijd vanzelf. Strategische afstemming tussen de grote kennisinstellingen en het lokale bestuur is nodig om maximaal te profiteren van de in Groningen aanwezige kennis.

Ambitie

De ambitie van het Akkoord van Groningen is om de aantrekkelijkste stad en regio van Nederland en Europa te zijn voor (internationale) studenten, onderzoekers, kenniswerkers en bedrijven. En we richten ons op het aanbieden van een concurrerend innovatieklimaat, hoogwaardige voorzieningen, een laagdrempelige arbeidsmarkt en een aangename, betaalbare leefomgeving. De belangrijkste gemeenschappelijke opgave blijft de komende jaren het aantrekken, faciliteren en behouden van talent. Daarom actualiseren we onze strategische agenda elke vier jaar en intensiveren we onze samenwerking.

Enkele successen:

  • De eerste rookvrije stad van Nederland
  • Vestiging Global Center on Adaptation in Groningen
  • Campus Groningen is topcampus van Nederland
  • Uitbreiding van centrum WIJS
  • In Europa geldt Groningen als Best Practice City door integraal welkomstbeleid voor internationals
  • Top Dutch Solar Racing Team werd vierde bij debuut in de World Solar Challange
  • Ontwikkeling van het nieuwe Merk Groningen rondom de slogan ‘Er gaat niets boven Groningen’, die ook gebruikt kan worden voor doelgroepen ‘brains en bedrijven’
  • Het Platform ‘Make It In the North’ werkt voor de internationals in Groningen. Het is de plek als je op zoek bent naar internationale banen in het Noorden.

Contact

Wilt u in contact komen met het Akkoord van Groningen of heeft u vragen? Dan kunt u een e-mail sturen.

Logoakkoord